V současné době se stále více množí případy, kdy byla něčí data zneužita. Ač o tom nemusíme vědět, setkal se s tím v podstatě každý z nás. Stačí si jen uvědomit, jak často jsme například po zadání své e-mailové adresy v nějakém e-shopu začali dostávat spamové e-maily, či po zadání telefonního čísla hovory z call center.
Je totiž pravdou, že mnohé firmy získávají další peníze tím, že vaše údaje poskytují svým obchodním partnerům, kteří vás pak mohou následně kontaktovat. A to bez ohledu na to, zda se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě to nedělají všichni, avšak valná většina z nich ano. A není divu, je to další zdroj čistého zisku, což se každé firmě hodí.
Jak ale poznat, jak s mými daty konkrétní firma bude zacházet? V tomto ohledu nám naštěstí podává pomocnou ruku zákon. Podle něj musí mít každá firma uveřejněny informace o zpracování osobních údajů https://www.americkahypoteka.cz/wp-content/uploads/2018/10/informace-o-zpracovani-osobnich-udaju.pdf, kde bude jasně uvedeno, jak se s nimi bude zacházet. Toto nařízení ještě zpřísnila reforma GDPR.
Problém je v tom, že běžní lidé o této možnosti příliš nevědí, a firmy ji z pochopitelných důvodů příliš nepropagují. Přesto je možné ji vždy při troše snahy najít, a měli bychom to udělat předtím, než jakékoliv osobní údaje předáme, ať už osobně, telefonicky nebo prostřednictvím internetu.
Asi nejjednodušeji je nalezneme na firemních internetových stránkách. Zde máme výhodu, že si je můžeme v klidu pročíst, a pokud nebudeme něčemu rozumět, můžeme se zeptat například příbuzného či známého, který se v problematice poněkud více vyzná. Rozhodně je zde na místě opatrnost, neboť ačkoliv firma dá vaše data k dispozici pouze k reklamním účelům, nevíte, zda je ona společnost, které je předají, neprodá dál někomu, kdo by měl přeci jen horší úmysly.
Je tedy jasné, že se vyplatí si své soukromí chránit. Proto bychom měli být opatrní, komu co sdělujeme, a vždy poskytnout jen nezbytné minimum osobních dat. Nikdy totiž nevíme, kde mohou nakonec skončit.